نقشه «رحمان» چیست؟
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۵۱۲۹
یکی دیگر از فرضیههایی که مطرح شده این است که شاید روند این ماجرا طوری چیده یا برنامه ریزی شده و حتی اتفاق افتاده که رحمان 1400 به رکورد فروش 38 میلیارد تومانی هزارپا نرسد!
به گزارش مشرق، به نقل از روزنامه جام جم، وقتی چند روز پیش، گزارشی رفتیم درباره انفعال سازمان سینمایی درباره درجه بندی سنی فیلمهای سینمایی و به ویژه شوخیهای جنسی و صحنهها و دیالوگهای بیپروا و بیادبانه «رحمان ۱۴۰۰»، تصور نمیکردیم خطاهای حول و حوش این فیلم بیش از اینها باشد و مجموعهای از اشتباهات پیرامون این فیلم رقم بخورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماجرا از آنجا شروع شد که آقایان سازمان سینمایی تازه فهمیدند نسخهای از رحمان ۱۴۰۰ بر پرده سینماهاست که اصلاح نشده است! درواقع سازندگان و پخش کنندگان فیلمی که به هر ترتیب، جزو فیلمهای اکران نوروزی قرار گرفته و با در اختیار داشتن بیشترین سئانسها و سالنهای سینما تا اینجا بیش از ۲۲ میلیارد تومان فروخته و در صدر گیشه قرار دارد، بی سروصدا چراغ خاموش حرکت و نسخه غیرمجاز و اصلاح نشده فیلمشان را اکران کردهاند، بدون اینکه از سوی سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش، نظارت و کنترلی وجود داشته باشد. تازه بعد از یک ماه خواب وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و گذراندن تعطیلات نوروزی، آقایان به فکر افتاده اند که نسخه اصلاح نشده این فیلم اکران شده است.
گاف سازمان سینمایی
محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای دیروز دراین خصوص صحبت کرد و درباره اینکه چرا این اتفاق افتاد، گفت: بنای ما بر حرفهای بودن تهیهکننده و پخشکننده است و تاکید دارم در طول سالهایی که در این سمت کار میکنم چنین اتفاقی نیفتاده بود و همه تهیهکنندهها و پخشکنندهها به دلیل اهمیت موضوع، قوانین را رعایت میکنند.
بیشتر بخوانیم:
پلانهای حذف شده «رحمان1400» چه بود؟ سازمان سینمایی خودش مجرم است نخستین فیلمهای میلیاردی سال ۹۸ +جدولسوال اینجاست که چرا ایشان درباره رسانه فراگیری چون سینما، صرفاً بحث اعتماد را مطرح میکند و از بحث کنترل و نظارت، غافل است؟ نکته دیگر اینکه سازمان سینمایی و وزارت ارشاد چه تصمیمی برای برخورد با این خطا میگیرد. ضمن اینکه همین آقای فرجی پیشتر در گفتوگویی گفته بود در سینمای دنیا، فیلمهایی که با درجه بندی و محدودیت سنی اکران میشود، سئانسهای محدودی دراختیار میگیرند، اما چرا رحمان ۱۴۰۰ با وجود درجه بندی سنی، بیشترین سئانسهای نمایش را دراختیار میگیرد؟ چرا سازمان سینمایی و ارشاد، بهطور شفاف و کامل در این خصوص اطلاعرسانی نکردند و آن دستورالعمل درجه بندی سنی را جدی نگرفتند؟ سوال دیگر اینکه نسخه اصلاح شده، درجهبندی سنی گرفته یا این نسخه اصلاح نشده که در برخی سینماها به نمایش درآمده است؟ جواب هرچه باشد که منتظر آن هستیم گاف سازمان سینمایی و ارشاد در این زمینه مسلم است و انتظار عذرخواهی و پاسخی شفاف وجود دارد.
تصمیم چیست؟
آیا صرفاً چند روز توقف اکران فیلم و اعمال اصلاحات و ادامه اکران رحمان ۱۴۰۰، برای این تخلف و خطا کفایت میکند؟ سوال دیگر اینکه فیلم به هر حال فروش خود را کرده و یک ماه بر پرده سینماهای کشور بوده، آیا نباید برای چنین اقدام اشتباهی، مجازاتهای جدی تر درنظر گرفت تا از خطاهای احتمالی بعدی توسط سازندگان و پخش کنندگان آثار دیگر جلوگیری شود؟ آیا مسؤولان سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش و کارگروه اکران از مافیای تهیهکننده فیلم هراس دارند و ملاحظه او را در سینما میکنند یا برخوردی جدی و قانونی در این خصوص خواهند داشت؟ عجالتاً به نظر میرسد مجازاتها باید هم جنبه مادی داشته باشد و هم سویه معنوی و اعتباری؛ جریمه نقدی قابل قبول به ویژه از محل فروش بالای این فیلم، جلوگیری از ادامه اکران و ممانعت از ورود فیلم به شبکه نمایش خانگی، کمترین اقدامات سلبی است که میتوان درباره این فیلم و دیگر آثاری که سازندگان آنها دچار اشتباه میشوند، انجام داد. کارگردان فیلم در پستهایی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده، نمایش نسخه اصلاح نشده رحمان ۱۴۰۰ را رد و حتی با عناوینی چون بی مغزهای بلاتکلیف، به مخالفان فیلم توهین و
بیاحترامی کرده است. ایشان اعتقاد دارد، شوخیهای فیلم بامزه است و کوته نظران، آن را شوخی جنسی دیدهاند. تهیه کننده فیلم هم ظاهراً در اظهارنظری ادعای اداره نظارت و ارزشیابی را تکذیب کرده است.
رحمان در حسرت هزارپا
یکی دیگر از فرضیههایی که مطرح شده این است که شاید روند این ماجرا طوری چیده یا برنامه ریزی شده و حتی اتفاق افتاده که رحمان ۱۴۰۰ به رکورد فروش ۳۸ میلیارد تومانی هزارپا نرسد! البته صحت و سقم این فرضیه معلوم نیست، اما اگر رحمان ۱۴۰۰ نتواند اعاده حیثیت کند و خودش را از اتهام فعلی نجات دهد، از ادامه اکران محروم میشود و هزارپا فعلاً دست نیافتنی خواهد بود.
حقه تبلیغاتی؟!
برخی هم معتقدند، همه اینها ترفند و حربه تبلیغاتی است و سازندگان و پخش کنندگان رحمان ۱۴۰۰، احیاناً با هماهنگی فرد یا افرادی در اداره نظارت، دست به این بازی توقف چند روزه فیلم زده اند و فیلم با سپری شدن مدتی کوتاه، دوباره به چرخه اکران بازخواهد گشت و با کنجکاوی و استقبال بیشتری از سوی تماشاگران مواجه خواهد شد که در اینصورت باید منتظر موج دوم فروش بالای این فیلم باشیم. با این همه، مجموعه سازمان سینمایی، وزارت ارشاد، اداره نظارت و ارزشیابی، کارگروه اکران، شورای صنفی نمایش، پخش کننده و تهیه کننده و کارگردان فیلم، مدیران سالن سینماهایی که نسخه اصلاح نشده فیلم درآنها به نمایش درآمده، باید در این زمینه پاسخگو باشند و در ضمن عدالت را درباره دیگر فیلمهای اکران نوروزی که به آنها اجحاف شده اجرا کنند.
منبع: مشرق
کلیدواژه: رونق تولید گام دوم انقلاب وعده های روحانی اخبار سیل رحمان 1400 سینمای ایران فیلم سینمایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۵۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، صبح امروز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر میرسد مدتی است بخشی از جریان رسانهای در صدد نادیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مؤلفههای دیگری در این مساله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد؛ تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مساله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال در همین شرایط هم، در بخش خصوصی کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
وی ادامه داد: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند؛ اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید مؤثر است، ذهنها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است. تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
خزاعی با اشاره به حضور بیش از ۷۰ فیلم سینمایی در جشنواره فجر ۴۲، تولید بیش از ۲۵۰۰ فیلم کوتاه که حدود ۵۰ درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از ۹۰ مستند و ۴۰ انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی عنوان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف ۱۰۰ نفر و در فیلمهای مستند و کوتاه حدود ۱۰ نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر ۳۰ هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرمها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاشهای سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعههای هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیتهای تولید و اشتغال در سینماست.
وی افزود: عدم اشتغال، شاخصهای متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر میدانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصههای بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مساله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دورهها، این چالشها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبهرو هستیم.
خزاعی یادآور شد: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوانان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
وی با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و مؤسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم، ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آئین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب میشد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
وی ضمن تشکر از همه کسانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست، گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه، فضا را به گونهای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژهها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت: بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند.
وی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست و گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با ۵۰۰ میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم. همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبهرو هستیم.
وی در پایان عنوان کرد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف و خانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان میدهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
کد خبر 6099684 آروین موذن زاده