پشت پرده لغو اکران «رحمان 1400»
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۲۹۵۶۲
اقدام سازندگان «رحمان ۱۴۰۰» در نمایش نسخه غیرقانونی، باعث توقف اکران این فیلم شد. سینماهای کشور که سال ۹۸ را با گیشهای گرم آغاز کرده بودند، بیشترین زیان را از این اتفاق میبینند.
به گزارش خبرآنلاین، به نظر میرسد که حاشیه به جز جداناشدنی اکران نوروزی سال ۹۸ تبدیل شده است و قرار نیست که امسال اکران نوروزی سینماهای کشور به سلامت چند هفته باقی مانده را سپری کرده و به پایان برسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این حواشی از چگونگی انتخاب هفت فیلم برای اکران به دلیل تفاوت سلیقهها آغاز، سپس با تاخیر در شروع اکران همراه و پس از گذر از اتفاقاتی، چون سانسور فیلمها و همچنین تعداد متفاوت سالنهای هر فیلم، در تازهترین نمونه به توقف اکران یک فیلم ختم شد، آن هم پرفروشترین فیلم روی پرده، «رحمان ۱۴۰۰».
شنبه ۲۴ فروردین، انتشار خبری مبنی بر توقف اکران «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی به دلیل نمایش نسخهای غیر از نسخه تایید شده معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، فضای سینمای ایران را در برگرفت. اتفاقی که حواشی این فیلم را به نهایت رساند. در واقع این تصمیم به دلیل نقض ماده ۱۸ آییننامه نظارت بر نمایش فیلم که مصوب هیئت وزیران است گرفته شد که براساس آن هیچ فرد یا نهادی نمیتواند در نسخهای که معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تایید کرده است، دست ببرد و آن را اضافه یا کوتاه کند.
رحمان ۱۴۰۰ چه مسیری را برای اکران طی کرد؟
«رحمان ۱۴۰۰» تازهترین ساخته منوچهر هادی در حوزه سینما به شمار میآید؛ کارگردانی که در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم مانند سینما بسیار پرکار است. از همان روزهای نخست که اخبار ساخت این فیلم دهان به دهان چرخید، عنوان یک فیلم پربحث بر «رحمان ۱۴۰۰» گذاشته شد و دلیل آن هم جدای از مضمون کمدی سیاسی و اجتماعی آن، حضور بازیگرانی، چون مهران مدیری و محمدرضا گلزار در کنار هم بود.
حواشی این فیلم به همین جا ختم نشد و یک بام و دو هوای سازندگان فیلم برای حضور در سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم بار دیگر این فیلم را به کانون توجهات بازگرداند که البته تصمیم سازندگان به حضور نداشتن در جشنواره منتهی شد. پس از جشنواره نوبت به اکران نوروزی رسید و نام این فیلم هم به عنوان گزینههای احتمالی به میان آمد، در نهایت هم قرعه به نام تازهترین ساخته هادی افتاد و نمایش «رحمان ۱۴۰۰» از ۲۵ اسفند در سینماهای سراسر کشور به سرگروهی سینما ایران آغاز شد.
فیلم هادی به دلیل ترکیب بازیگران و همچنین مضمون کمدی که داشت، خیلی زود توانست صدر گیشه را از آن خود کرده و نام خود را به عنوان پرفروشترین فیلم اکران نوروزی امسال مطرح کند.
این فیلم در یک ماهی از اکرانش سپری شده، در ۱۴۵ سالن به نمایش درآمده است و توانسته به فروش ۲۲ میلیارد و ۳۲۳ میلیون تومانی دست پیدا کند و عنوان پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم سال ۹۸ را داشته باشد. حال پس از گذشت یک ماه با عنوان نمایش نسخه غیرقانونی، اکران این فیلم متوقف شده است که به بررسی زوایای مختلف آن میپردازیم.
چه شد که رحمان ۱۴۰۰ از روی پرده پایین آمد؟
معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اصلاحات فیلم «رحمان ۱۴۰۰» را به تهیهکننده این فیلم که علی سرتیپی است، اعلام و او نیز این اصلاحیهها را به منوچهر هادی منتقل میکند. اما هادی پس از انجام اصلاحیهها، برای چند سالن سینما، نسخهای غیر از نسخه موردنظر معاون نظارت و ارزشیابی را ارسال میکند؛ اقدامی که خلاف ماده ۱۸ آییننامه نظارت بر نمایش فیلم است و باعث پایین کشیده شدن فیلم «رحمان ۱۴۰۰» از پرده شد.
در واقع سازندگان فیلم، با اقدامی ناشیانه، فیلم خود را دچار بحران کردند، آن هم نسخهای که به گفته غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش، تنها در سالنهای محدودی به نمایش درآمده و این اتفاق فراگیر نبوده است.
پیگیریهای ما حاکی از آن است که این نسخه غیر مجاز در چند سالن معدود از جمله سینما کورش و ایران به نمایش درآمده است و در سایر سینماها نسخه اصلی این فیلم که مجوز سازمان سینمایی را دارد، اکران شده است.
نکته جالب توجه دیگر این است که حوزه هنری در سینماهای خود، چون پردیس سینمایی آزادی، سینما هویزه مشهد، سینما استقلال و... «رحمان ۱۴۰۰» را به صورت خودسرانه حدود هفت دقیقه کوتاه کرده است و نسخه مختص خود را برای مخاطبان به نمایش گذاشته است.
تعهدی که برای نخستین بار زیر پا گذاشته شد
نکته حائز اهمیت درباره این موضوع، زیر پا گذاشتن تعهدی است که تهیهکننده و پخش کننده فیلمها همواره در تمام این سالها به نسخه اصلاح شده فیلمهایشان توسط معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی داشتند، در واقع اقدام صورت گرفته توسط سازندگان «رحمان ۱۴۰۰» و وفادار نبودن به نسخه اصلاح شده سازمان سینمایی برای نخستین بار رخ داده است.
همانطور که محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای سازمان سینمایی هم اعلام کرد، تا به امروز معیار صدور پروانه نمایش بر حرفهای بودن تهیهکننده و پخش کننده و تعهدشان بوده است و هیچ یک از تهیهکنندگان یا پخشکنندگان تا به امروز دست به چنین اقدام خلافی نزده بودند.
ضمن آنکه در مقابل حجم گسترده سینماها در کشور، همچنین تعدد سانسها و فیلمهای روی پرده، اینکه معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی کارشناسان خود را هر روز به همه سینماها فرستاده تا نسخه به نمایش درآمده فیلم را مورد ارزیابی قرار دهند، شدنی نیست.
با این حال، اقدام قاطعانه سریع و موثر سازمان سینمایی در توقف اکران فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» به دلیل تخلف در نمایش نسخه غیرقانونی پرفروش و پرمخاطبترین فیلم امسال باعث میشود تا از این پس دیگر سینماگران وسوسه نشوند که نسخهای غیر از نسخه مورد تایید سازمان سینمایی را در سینماها به نمایش درآورند و بدین ترتیب از فراگیر شدن این تفکر و اشاعه آن جلوگیری کرده است.
سازندگانی که ضرر نکردند و سینماگرانی که متضرر شدند
در نهایت نکتهای که بسیار باید به آن توجه کرد، متضرر شدن سینمادارانی است که فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» که پرفروش هم بوده است را باید از جدول نمایش خود کنار بگذارند و بدین ترتیب بخش قابل توجهی از فروش خود را از دست خواهند داد، در واقع اقدام غیرحرفهای و خطای منوچهر هادی بدون آنکه ضرری را متوجه او و صاحبان فیلم کند، سینماداران را متضرر کرد.
صاحبان فیلم «رحمان ۱۴۰۰» با توجه به فروشی که این فیلم در طی یک ماه اکران به دست آورده است، یعنی بیش از ۲۲ میلیارد تومان، نه تنها ضرری نکردند بلکه اصل پولشان که برای این فیلم هزینه کرده بودند (حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از فروش فیلم) نیز بازگشته و در واقع نمیتوانند مدعی این باشند که توقف اکران، آنها را متضرر کرده است. این فیلم به تنهایی در پردیس سینمایی کورش با مدیریت علی سرتیپی، ۲ میلیارد و ۳۱۴ میلیون تومان فروخته است.
البته در میان هستند کسانی که از توقف اکران این فیلم سود بردهاند و آن صاحبان سایر فیلمهای روی پرده هستند چرا که طبق اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش سالنهایی که در اختیار این فیلم بودهاند، در میان شش فیلم دیگر روی پرده توزیع میشوند، به همین دلیل «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی که نزدیکترین تعقیب کننده «رحمان ۱۴۰۰» تا به امروز بوده است با خروج این فیلم از چرخه اکران فرصت خوبی را در اختیار دارد تا فروشش را افزایش بدهد و حتی عنوان پرفروشترین فیلم امسال را هم از آن خود کند.
«چهار انگشت» به کارگردانی حامد محمدی دیگر فیلمی است که میتواند از فرصت کنار رفتن «رحمان ۱۴۰۰» بهره ببرد، چرا که دومین فیلم کمدی پرفروش اکران نوروز به شمار میآید و با خارج شدن پرفروشترین فیلم کمدی چرخه اکران، این فرصت را پیدا میکند تا علاقهمندان به سینمای طنز و کمدی را به سمت خود بکشاند و از ظرفیت آنها برای افزایش فروش خود بهره ببرد.
در این میان فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی هم با در اختیار گرفتن بخشی از سالنهای «رحمان ۱۴۰۰» این فرصت را پیدا میکند تا اوضاع نه چندان مساعد فروش خود را بهبود ببخشد.
منبع: فرارو
کلیدواژه: رحمان 1400 سازمان سینمایی منوچهر هادی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خزاعی: انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر افزایش تولید و حمایت از سینماگران، در دولت سیزدهم، بیکاری بخشی از خانواده سینما را معلول شرایطی دانست که باید آن را تحلیل منطقی کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکصد و هشتمین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی به میزبانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برگزار شد.
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در آغاز این جلسه گفت: به نظر می رسد مدتی است بخشی از جریان رسانه ای در صدد نا دیده گرفتن دستاوردهای سازمان سینمایی هستند و به طور مشخص این نکته را بیان میکنند که شما از کدام رونق در سینما صحبت میکنید، در حالی که بسیاری از سینماگران بی کارند. این آدرس غلط دادن است، ما در این باره کمتر صحبت کردیم و درباره اش تحلیل نشده که بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلمها ندارد و مولفه های دیگری در این مسئله دخیل است که نیاز به واکاوی و دقت نظر دارد.
رئیس سازمان سینمایی افزود: رونق اقتصادی شاخصهایی دارد: تولید، اشتغال، مخاطب سینما، توسعه زیرساخت و مسائلی از این دست. بیکاری سینماگران به این دوره محدود نیست، افرادی هستند که یک دهه یا دو دهه بیکار بودهاند. دلیل این بیکاری، رونق تولید فیلم نیست، مسئله این است که بخش خصوصی رغبتی برای همکاری با این افراد ندارد. بخش خصوصی دلایل و مختصات خودش را دارد، در عین حال، در همین شرایط هم، در بخش خصوصی، کارگردان یا تهیهکنندهای سالی پنج پروژه دارد.
محمد خزاعی گفت: ما نمیتوانیم بخش خصوصی را مجبور کنیم با فلان کارگردان، تهیهکننده و بازیگر کار کند اگر توجیه اقتصادی و منطقی برایش ندارد. این زیر سوال بردن فروش فیلمها و استقبال از اکران سینماها بدون در نظر گرفتن دلایل و مسائلی که در تولید موثر است، ذهن ها را گمراه میکند. آیا بیکاری شما دوستان به یکی دو سال اخیر مربوط است، خوشبختانه پلتفرمها بازار خوبی دارند و تولید در آنها پررونق است، تعدادی از کارگردانها، تهیهکنندهها و بازیگران هر سال در پلتفرمها مشغول کارند، پس کار و پروژه وجود دارد.
او با اشاره به حضور بیش از 70 فیلم سینمایی در جشنواره فجر 42، تولید بیش از 2500 فیلم کوتاه که حدود 50 درصد آنها با حمایت، مشارکت و همراهی انجمن سینمای جوانان ایران تولید شده اند و تهیه و تولید بیش از 90 مستند و 40 انیمیشن در مرکز گسترش در سال گذشته در کنار گردش چرخ صنعت سینما در بخشهای اکران، توزیع، پخش و تبلیغات سینمایی خاطرنشان کرد: به طور میانگین در هر فیلم سینمایی تا سقف 100 نفر و در فیلم های مستند و کوتاه حدود 10 نفر در هر اثر مشغول به کار بوده اند. یعنی به طور تقریبی، سال گذشته، بالغ بر 30 هزار نفر در تولید آثار سینمای ایران در سال گذشته نقش و همکاری داشته اند؛ و این ظرفیت، در کنار امکان اشتغال خوبی که در بستر پلتفرم ها فراهم شده قابل ملاحظه است.
به گفته وی، این وضعیت گوشهای از تلاشهای سازمان سینمایی در کنار سایر مجموعه های هم افزا برای رونق مضاعف و رشد و گسترش ظرفیت های تولید و اشتغال در سینماست؛ عدم اشتغال، شاخص های متفاوتی دارد که بعضی از آنها را خود دوستان و عزیزان منتقد بهتر می دانند. بنابر این، لازم است تلاش کنیم تا با ارائه قصه های بدیع، نو و دغدغهمند بتوانیم سینمای کشور را همراهی کنیم.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنانش گفت: دلایل بیکاری نسلهای مختلف بازیگری و کارگردانی مسئله امروز سینما نیست، همواره وجود داشته است. برخی از این عزیزان که امروز منتقد شرایط هستند خودشان سابقه مدیریتی دارند؛ مگر در آن دوره ها، این چالش ها وجود نداشته است؟ میتوان بررسی تطبیقی از عملکرد ادوار داشت با مختصات و الزامات اجتماعی و جامعه شناختی امروز. بعضی سینماگران مسائلی دارند که به کمکاری منجر میشود، گروهی موردپسند فضای جدید و آثار تازه نیستند و این را هم بدانیم که سینما، دائم تغییر میکند و هیچ نسل و گروهی همیشه پرکار و فعال نبوده و همواره با «چرخش نسلی» روبروئیم.
محمد خزاعی گفت: آمار صدور پروانه ساخت ما مشخص است، در تولید عقب نیفتادهایم، میزان سرمایهگذاری دولتی در تولید آثار شفاف و عیان است. به عنوان مثال تولید در بنیاد سینمایی فارابی، نسبت به گذشته چهار برابر شده و در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و انجمن سینمای جوان، آمارها موجود است که حمایت از این نوع آثار چند برابر شده است.
او با بیان اینکه ورود انبوه و بیرویه فارغ التحصیلان جدید دانشگاهها، آموزشگاهها و موسسات تجربی و کمرنگ شدن اشتیاق بخشخصوصی برای سرمایهگذاری را در وضعیت موجود نباید نادیده بگیریم ادامه داد: وظایف دولت، افزایش تولید و رونق در این زمینه است که به اشتغالزایی منجر میشود. چگونه است که تولید آثار در همه بخشهای سینمای ایران افزایش داشته، اما بیکاری بیشتر شده است؟ دولت سیزدهم، برای رونق عرصه فرهنگ و هنر، برنامه داشته و دارد و تلاش میکند این برنامهها را عملی کند. همه اهتمام ما در بخش فرهنگ، همین است.
محمد خزاعی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیکاری هنرمندان در همه جای جهان، دلایل مشابهی دارد. گاهی میشود به این موضوع تمرکز کرد که صنوف به وظایف خودشان عمل نکردهاند. اگر آیین نامه امنیت شغلی هنرمندان، یک دهه پیش تهیه و تصویب می شد این روزها شاهد بیکاری گسترده نبودیم. سندیکاهای دیگر، در حوزههای دیگر، از حقوق اعضای خود دفاع کرده و درباره آنها پاسخگویی و نسبت به دولت، مطالبه دارند اما در سینما، این رخ نداده است.
او ضمن تشکر از همه آنانی که در عرصه سینما و در شکلگیری و راهبری صنوف زحمات فراوانی متحمل شده اند و امروزه سینمای ایران مدیون تدابیر و زحمات آنهاست،گفت: انسجام صنوف سینمایی امری ضروری است و انتظار میرود بزرگان و دست اندرکاران بانفوذ این عرصه ، فضا را به گونه ای کنترل کنند که کار صنفی به صورت جامع و درست انجام پذیرد تا پروژه ها موظف باشند از اعضای صنوف استفاده کنند تا بدین طریق بخش قابل توجهی از مشکلات بیکاری بعضی سینماگران مرتفع شود.
خزاعی با گلایه از برخی بی انصافیها گفت بعضی دوستان، برای نقد کردن شرایط سینما، دست پیش میگیرند تا به پرسشهایی که خود سینماگران دارند، پاسخ ندهند، خزاعی یکی از کارکردهای صنوف را رسیدگی مستمر و منظم به وضعیت معیشتی اعضای آن دانست.
او گفت: نکته مهم دیگری که در سینمای ایران رخ داده معلول شرایط اقتصادی است، واقعیت این است که فیلمسازی گران شده، دیگر نمیشود با 500 میلیون تومان فیلم ساخت. تولیدهای ارزان قیمت، در گذشته بیشتر بود، با وجود این گرانی، نمودار آماری صدور پروانه ساخت و نمایشی که ما صادر کردیم، نشان میدهد ما شرایط را برای فیلمسازی مهیا کردهایم تا آنانی که فرصت دارند، این فضا را از دست ندهند. حمایتی که از تولید صورت گرفته نه تنها کمتر از ادوار گذشته نبوده، بلکه شاهد رشد چند برابری نیز هستیم . همچنین در توسعه زیرساخت، سینماسازی و تجهیز سالن و موارد دیگر با جهش معنادار و قابل توجهی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به گزارهها و راهبردهای طراحی شده در سال جدید، به طور قطع، روند رشد و جهش فعلی با مشارکت گستردهتر بدنه صنوف وخانواده سینما ادامه خواهد داشت که همین موضوع نشان می دهد چشمانداز پیش رو روشن است.
اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، قادر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، محمدرضا سوقندی، مجید زینالعابدین، محمد حمیدیمقدم، هاشم میرزاخانی، مهدی آذرپندار، مجید اسماعیلی، لادن طاهری، سیدصادق موسوی، غلامرضا نجاتی و رمضانعلی حیدریخلیلی در این جلسه حضور داشتند.
انتهای پیام/